fbpx

Ką daryti patekus į eismo įvykį?

        Įvykus eismo įvykiui patariame sustoti ir nepatraukus savo automobilio iš įvykio vietos visada nufotografuoti (pvz., telefonu) esamą situaciją eismo įvykio vietoje (kelią, sankryžą, apgadintus automobilius, automobilių susidūrimo vietas). Tada su kitu eismo įvykio dalyviu sutarti dėl įvykio aplinkybių.

       Nufotografavus įvykio vietą ir sutarus dėl aplinkybių bei kaltės, galima patraukti automobilius iš važiuojamosios dalies ( jeigu tai įmanoma padaryti ir jeigu automobiliai trukdo eismui). Jeigu Jūs nesutarėte su kitu eismo įvykio dalyviu dėl įvykio aplinkybių – Jūs privalote išsikviesti policijos pareigūnus į eismo įvykio vietą. Todėl ir yra labai svarbu nepatraukti automobilių iš įvykio vietos, kol neišsiaiškinote dėl įvykio aplinkybių.

        Pažymime, kad policiją būtina kviesti ir tuo atveju, kai eismo įvykio metu yra sužalotų asmenų arba apgadintas kitas turtas (stovintis automobilis, stulpas, tvora ir t. t.), arba vienas iš eismo įvykio dalyvių (vairuotojų) yra neblaivus. Tik tuo atveju, jeigu Jūs sutarėte dėl eismo įvykio aplinkybių ir kaltės, Jūs galite pradėti pildyti eismo įvykio deklaraciją.

Kaip užpildyti Eismo įvykio deklaraciją?

        Praktikoje pasitaiko, kad atsitikus eismo įvykiui ir esant streso būsenoje, eismo įvykio dalyviai klaidingai užpildo Eismo įvykio deklaraciją. Normalu, kad pirmą kartą papuolus į eismo įvykį žmonės nežino kaip teisingai užpildyti eismo įvykio faktą ir aplinkybes patvirtinantį dokumentą. Kiekvienos Eismo įvykio deklaracijos lapo antroje pusėje išdėstyti patarimai, kaip pildyti eismo įvykio deklaraciją. Norime atkreipti dėmesį į keletą dažniausiai pasitaikančių klaidų, kurios turi įtakos Jūsų žalos bylos administravimo eigai. Labai svarbu nurodyti:

  • Įvykio datą ir laiką (1 p.);
  • Įvykio vietą (2 p.);
  • Transporto priemonę ir jos valst. numerį (7 p.);
  • Transporto priemonės draudimo bendrovę ir draudimo liudijimo numerį (8 p.);
  • Vairuotojo vardą, pavardę ir vairuotojo pažymėjimo numerį (9 p.).

      Taip pat labai svarbu teisingai užpildyti 10, 11, 15 punktus, kadangi nuo šių punktų išsamaus ir teisingo užpildymo priklauso Jūsų atlygintino patirto nuostolio dydis. Patariame tiksliai užpildyti 10 punktą dėl automobilių susidūrimo vietų (schemoje būtinai nubraižyti kelią ar vietą, kurioje įvyko susidūrimas, nupiešti transporto priemones susidūrimo metu bei rodyklėmis pažymėti važiavimo kryptį iki susidūrimo) ir išvardinti visas identifikuotas apgadintas automobilio dalis 11 punkte.

    Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad 12 punkto ,,Aplinkybės“ užpildymas ir 15 punkte Jūsų parašas patvirtina ar Jūs esate nukentėjęs eismo įvykyje asmuo, ar eismo įvykio kaltininkas. Todėl, kad besivadovaudamos eismo įvykio aplinkybėmis draudimo bendrovės pasidalina atsakomybę. Neteisingai užpildytas 12 punktas gali sudaryti prielaidas draudimo bendrovėms nuspręsti, kad Jūs ne nukentėjęs asmuo, o kaltininkas, arba padalinti atsakomybę dėl eismo įvykio per pusę. Tokiu atveju draudikas Jums atlygins tik pusę patirtų nuostolių. 14 punkte eismo įvykio dalyvio patvirtinimas, kad jis yra atsakingas už padarytą žalą – nieko nereiškia, jeigu užpildytos 12 punkte aplinkybės, patvirtintos 15 punkte parašais, pagal Kelių eismo taisykles nusako kitką.

     Mes taip pat patariame, kai Jūs dėl savo streso būsenos negalite tvarkingai užpildyti Eismo įvykio deklaracijos, kreiptis į policiją, telefonu pasikonsultuoti su savo draudimo brokeriu, teisininku arba kvalifikuotu transporto priemonių vertintoju. Padidintas atidumas pildant Eimo įvykio deklaraciją, padės Jums tolimesnėje eigoje išvengti nereikalingų ginčių dėl eismo įvykio kaltininko nustatymo  bei Jūsų patirto nuostolio dydžio apskaičiavimo ir nuostolių atlyginimo.

      Norime priminti, kad eismo įvykio kaltininkas privalo pranešti apie padarytą eismo įvykį per 3 darbo dienas savo draudimo bendrovei, o nukentėjęs asmuo turi kreiptis į atsakingą draudiką dėl nuostolių atlyginimo per 5 darbo dienas.

      Tikimės, kad mūsų patarimai Jums pravers ir padės nemalonioje situacijoje nepasimesti.

      Tačiau linkime Jums nepatekti į eismo įvykius, vairuokime atsakingai ir saugokime vieni kitus!

Automobilio prekinės vertės praradimas: ką svarbu žinoti?

Po kiekvieno remonto ar eismo įvykio automobilio prekinė vertė mažėja. Deja, ne visi žino, kad egzistuoja tam tikra kategorija transporto priemonių, kurių prekinei vertei nukritus, galima prašyti žalos atlyginimo, neretai     sudarančio gana nemažą sumą. Be to, automobilių savininkams dėl prekinės vertės netekimo apskaičiavimo patariama kreiptis ne į draudėjus, o į nepriklausomus vertintojus.

 Aktualu naujų automobilių savininkams

 Nors šalyje įvyksta daug eismo įvykių, po kurių automobiliai atiduodami į servisų darbuotojų rankas, ne visi savininkai žino, kad gali gauti kompensaciją ne tik už draudiminį eismo įvykį, bet ir už transporto priemonės prekinės vertės netekimą. Ši kompensacija mažai žinoma Lietuvoje, bet Europoje egzistuoja jau seniai. Nežinojimą apie žalos atlyginimą nulemia ir gana senas šalies automobilių parkas, mat pagal galiojančią LR kelių transporto priemonių vertinimo instrukciją  automobilio prekinės vertės netekimas gali būti apskaičiuojamas tik lengviesiems M1 arba N1 kategorijos automobiliams iki 5 metų amžiaus. Vadinasi, apie prekinę vertę žinoti tikslinga tik tiems, kurie vairuoja naujus automobilius.

 Šiuo atveju į eismo įvykį patekęs ne senesnio nei 5 metų automobilio vairuotojas gali gauti papildomą atlygį už apgadintą transporto priemonę, kadangi daužtas automobilis praranda prekinę vertę, kurią turi tokia pat transporto priemonė, esanti rinkoje, bet neturinti jokių avarijos įrašų.

 Kompensacija – žymi

Prašyti kompensacijos verta, mat sumos susidaro pakankamai didelės, dažnai – net tūkstančiai eurų. Suma, kurią gali gauti automobilio savininkas, priklauso nuo transporto priemonės apgadinimo. Prekinės vertės netekimas apskaičiuojamas, atsižvelgiant į transporto priemonės apgadinimo pobūdį, remonto sudėtingumą, keičiamų ir dažomų dalių kiekį ir naudojantis specialia skaičiuokle. 

Ja remiantis, skaičiuojamos remontuojamos ir dažomos dalys. Jei lengvojo automobilio dalys buvo ne remontuojamos, o tik keičiamos, jos bus vertinamos kaip dažomos dalys. Didesnė kompensacija mokama už detalių remontą.

Svarbu žinoti, kad kompensacija skaičiuojama nuo automobilio vardinės vertės, t. y. vertintojas turi nustatyti būtent tokio automobilio su tokia pačia rida, būkle ir pan. rinkos vertę ir, ja remdamasis, skaičiuoti po 1 proc. už pirmą keičiamą dalį ir po 0,3 proc. už kiekvieną kitą. Vadinasi, jei dažomos trys detalės, iš viso kompensuojama 1,6 proc. nuo automobilio rinkos vertės. Jei kelerių metų amžiaus automobilio rinkos vertė yra 20 ar 30 tūkst. eurų, automobilio savininkas išties pajus ryškią naudą, gavęs papildomą žalos atlyginimą už transporto priemonės prekinės vertės netekimą.

Tiesa, tarkime, tą pačią vietą apgadinus kelis kartus stipriau, prekinės vertės netekimas gali būti padidėjęs arba gali ir nepakisti, į šį klausimą gali atsakyti tik kvalifikuotas transporto priemonių vertintojas.

Draudikas paslaugos nesiūlo

Už automobilio prekinės vertės netekimą atlyginti privalo kaltininko civilinės atsakomybės draudikas pagal automobilio savininko prašymą arba avarijos kaltininkai, tačiau praktika rodo, kad tikrai ne visi draudimo atstovai šią paslaugą pasiūlo automobilių savininkams, be to, ir žalą ne visada apskaičiuoja nešališkai. Todėl prekinės vertės netekimui apskaičiuoti patariama kreiptis į nepriklausomus transporto priemonių vertintojus, kurie pagal tam tikrus metodus apskaičiuoja vardinę automobilio rinkos vertę, o ne statistinio, kaip dažnai nutinka, kai vertinimo imasi draudimo bendrovės.