fbpx

Ką daryti patekus į eismo įvykį?

        Įvykus eismo įvykiui patariame sustoti ir nepatraukus savo automobilio iš įvykio vietos visada nufotografuoti (pvz., telefonu) esamą situaciją eismo įvykio vietoje (kelią, sankryžą, apgadintus automobilius, automobilių susidūrimo vietas). Tada su kitu eismo įvykio dalyviu sutarti dėl įvykio aplinkybių.

       Nufotografavus įvykio vietą ir sutarus dėl aplinkybių bei kaltės, galima patraukti automobilius iš važiuojamosios dalies ( jeigu tai įmanoma padaryti ir jeigu automobiliai trukdo eismui). Jeigu Jūs nesutarėte su kitu eismo įvykio dalyviu dėl įvykio aplinkybių – Jūs privalote išsikviesti policijos pareigūnus į eismo įvykio vietą. Todėl ir yra labai svarbu nepatraukti automobilių iš įvykio vietos, kol neišsiaiškinote dėl įvykio aplinkybių.

        Pažymime, kad policiją būtina kviesti ir tuo atveju, kai eismo įvykio metu yra sužalotų asmenų arba apgadintas kitas turtas (stovintis automobilis, stulpas, tvora ir t. t.), arba vienas iš eismo įvykio dalyvių (vairuotojų) yra neblaivus. Tik tuo atveju, jeigu Jūs sutarėte dėl eismo įvykio aplinkybių ir kaltės, Jūs galite pradėti pildyti eismo įvykio deklaraciją.

Kaip užpildyti Eismo įvykio deklaraciją?

        Praktikoje pasitaiko, kad atsitikus eismo įvykiui ir esant streso būsenoje, eismo įvykio dalyviai klaidingai užpildo Eismo įvykio deklaraciją. Normalu, kad pirmą kartą papuolus į eismo įvykį žmonės nežino kaip teisingai užpildyti eismo įvykio faktą ir aplinkybes patvirtinantį dokumentą. Kiekvienos Eismo įvykio deklaracijos lapo antroje pusėje išdėstyti patarimai, kaip pildyti eismo įvykio deklaraciją. Norime atkreipti dėmesį į keletą dažniausiai pasitaikančių klaidų, kurios turi įtakos Jūsų žalos bylos administravimo eigai. Labai svarbu nurodyti:

  • Įvykio datą ir laiką (1 p.);
  • Įvykio vietą (2 p.);
  • Transporto priemonę ir jos valst. numerį (7 p.);
  • Transporto priemonės draudimo bendrovę ir draudimo liudijimo numerį (8 p.);
  • Vairuotojo vardą, pavardę ir vairuotojo pažymėjimo numerį (9 p.).

      Taip pat labai svarbu teisingai užpildyti 10, 11, 15 punktus, kadangi nuo šių punktų išsamaus ir teisingo užpildymo priklauso Jūsų atlygintino patirto nuostolio dydis. Patariame tiksliai užpildyti 10 punktą dėl automobilių susidūrimo vietų (schemoje būtinai nubraižyti kelią ar vietą, kurioje įvyko susidūrimas, nupiešti transporto priemones susidūrimo metu bei rodyklėmis pažymėti važiavimo kryptį iki susidūrimo) ir išvardinti visas identifikuotas apgadintas automobilio dalis 11 punkte.

    Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad 12 punkto ,,Aplinkybės“ užpildymas ir 15 punkte Jūsų parašas patvirtina ar Jūs esate nukentėjęs eismo įvykyje asmuo, ar eismo įvykio kaltininkas. Todėl, kad besivadovaudamos eismo įvykio aplinkybėmis draudimo bendrovės pasidalina atsakomybę. Neteisingai užpildytas 12 punktas gali sudaryti prielaidas draudimo bendrovėms nuspręsti, kad Jūs ne nukentėjęs asmuo, o kaltininkas, arba padalinti atsakomybę dėl eismo įvykio per pusę. Tokiu atveju draudikas Jums atlygins tik pusę patirtų nuostolių. 14 punkte eismo įvykio dalyvio patvirtinimas, kad jis yra atsakingas už padarytą žalą – nieko nereiškia, jeigu užpildytos 12 punkte aplinkybės, patvirtintos 15 punkte parašais, pagal Kelių eismo taisykles nusako kitką.

     Mes taip pat patariame, kai Jūs dėl savo streso būsenos negalite tvarkingai užpildyti Eismo įvykio deklaracijos, kreiptis į policiją, telefonu pasikonsultuoti su savo draudimo brokeriu, teisininku arba kvalifikuotu transporto priemonių vertintoju. Padidintas atidumas pildant Eimo įvykio deklaraciją, padės Jums tolimesnėje eigoje išvengti nereikalingų ginčių dėl eismo įvykio kaltininko nustatymo  bei Jūsų patirto nuostolio dydžio apskaičiavimo ir nuostolių atlyginimo.

      Norime priminti, kad eismo įvykio kaltininkas privalo pranešti apie padarytą eismo įvykį per 3 darbo dienas savo draudimo bendrovei, o nukentėjęs asmuo turi kreiptis į atsakingą draudiką dėl nuostolių atlyginimo per 5 darbo dienas.

      Tikimės, kad mūsų patarimai Jums pravers ir padės nemalonioje situacijoje nepasimesti.

      Tačiau linkime Jums nepatekti į eismo įvykius, vairuokime atsakingai ir saugokime vieni kitus!

Ar visos remonto įmonės kokybiškai remontuoja automobilius po eismo įvykio?

Eismo įvykis – nemalonus ir daug rūpesčių sukeliantis incidentas. Kiekvienas vairuotojas nori, kad apgadinta transporto priemonė būtų kuo greičiau kokybiškai suremontuota ir vėl galėtų dalyvauti eisme. Deja, kartais vairuotojai lieka smarkiai nusivylę atliktu darbu. Į ką atkreipti dėmesį, kad po remonto netrukus vėl neprireiktų remonto?                                                

Draudimo paslaugas teikiančios įmonės yra verslo subjektai, taigi didžiausias jų interesas – gauti kuo daugiau pelno. Tai reiškia, kad draudikas visada stengsis pasiūlyti autoservisus dirbančius mažesniais darbo įkainiais, kad galėtų siūlyti klientams mažesnes draudimo įmokas ir taip išlikti konkurencingais rinkoje.

Draudikai ir remonto įmonės palaiko glaudžius ryšius ir bendradarbiauja tarpusavyje. Derina remonto įkainius, remonto pobūdį (pavyzdžiui, keisti pažeistas dalis ar remontuoti) ir keičiamų dalių įsigijimo kainas.

Tuo tarpu, remonto įmonės konkuruoja tarpusavyje. Konkurencinę kovą laimi galintys pasiūlyti patrauklesnę remonto kainą. Tačiau, visi žinome, kad už itin mažą kainą negalime tikėtis itin aukštos kokybės.

Idealu, kai visos remonto paslaugos teikiamos vienoje vietoje

Kuomet renkatės remonto įmonę, pirmiausiai verta pasidomėti, ar ji turi pakankamai įrangos ir ar galės visus remonto darbus atlikti vienoje vietoje. Pavyzdžiui, dalis autoservisų neturi dažymo kameros arba neatlieka automobilio kėbulo geometrijos atstatymo darbų. Tokiu atveju, jei jūsų automobilį teks dažyti ar tvarkyti po eismo įvykio deformuotą kėbulą, autoservisas gali kreiptis į tokius darbus atliekančius privačius meistrus ar kitas remonto įmones.

Kuo daugiau skirtingų meistrų remontuos jūsų automobilį, tuo daugiau problemų galite patirti, jei remontas bus atliktas nekokybiškai. Tuomet kiekvienas gali bandyti atsakomybę permesti kitam remonto proceso dalyviui ir surasti už remonto broką atsakingą kaltininką gali būti sudėtinga.

Taip pat prieš renkantis remonto įmonę visada reikėtų įsitikinti, kad joje dirba kvalifikuoti, atitinkamus sugebėjimus turintys meistrai.                                                                                                                

Dalys iš trečiųjų šalių pigesnės, bet ar saugios?

Lietuvaičiai – taupūs žmonės. Ta pati taisyklė galioja ir kalbant apie automobilio remontą. Jei galima sutaupyti perkant pigią dalį, pagamintą trečiojoje šalyje, dažnas ją ir pirks, užuot mokėjęs daugiau už naują originalią atsarginę detalę.

Tiesa ta, kad kiekviena automobilio dalis atlieka tam tikrą funkciją. Pavyzdžiui, bamperis, kuris daugeliui neatrodo itin svarbus, susidūrimo metu gali išgelbėti jūsų gyvybę ar bent sumažinti patirtus sužalojimus. Nesertifikuotos trečiųjų šalių gamybos detalės pagal savo tvirtumą, lankstumą ir atsparumą dažniausiai ženkliai nusileidžia gamintojų tiekiamų originalių atsarginių detalių parametrams. Todėl kartais po avarijos kuo pigiau suremontuotas automobilis gali tapti mažiau saugus ir prastesnės būklės, nei buvo prieš įvykį.

Paradoksalu, tačiau Lietuvoje prekyba nesertifikuotomis trečiųjų šalių detalėmis yra visiškai legali, o atsakomybę už šių dalių saugumą prisiima pats vartotojas, tai yra, automobilio savininkas. Lietuvos techninės apžiūros centrai atlikdami techninę apžiūrą ir suteikdami teisę dalyvauti eisme netikrina ar automobilio sudedamosios dalys yra originalios ar trečiųjų šalių gamybos. Reikia pripažinti, kad atliekant automobilio vizualią apžiūrą tai padaryti kartais būna neįmanoma.

Taigi, remontuodami savo automobilį visada turėtumėte pagalvoti, kokios detalės bus naudojamos remontui ir įvertinti, ar verta rizikuoti savo ir kitų eismo dalyvių saugumo sąskaita.

Fiksuokite automobilio būklę prieš remontą

Automobilių remonto įmonės privalo suteikti pusės metų garantiją atliktiems darbams ir metų garantiją keičiamoms naujoms detalėms.

Tačiau vairuotojui visada reikia atkreipti dėmesį, kokios būklės automobilį jis atiduoda ir kokios pasiima po remonto. Kartais, pasitaiko įvairių ginčų ir pretenzijų, kuomet klientas, prieš remontą  nepastebėjęs tam tikrų su įvykiu nesusijusių pažeidimų vėliau nepagrįstai kaltina autoservisą, arba atvirkščiai, remonto ar jo laukimo metu automobilis apgadinamas ir autoservisas nenori prisiimti kaltės.

Siekiant išvengti tokių situacijų dalis remonto įmonių priėmimo remontui metu iš visų pusių fotografuoja transporto priemonę ir pažymi matomus defektus automobilio priėmimo akte. Klientui patariame atsakingai dalyvauti šiame procese arba atlikti jį pačiam, kad išvengti galimų ginčų ir nuostolių.

Automobilio prekinės vertės praradimas: ką svarbu žinoti?

Po kiekvieno remonto ar eismo įvykio automobilio prekinė vertė mažėja. Deja, ne visi žino, kad egzistuoja tam tikra kategorija transporto priemonių, kurių prekinei vertei nukritus, galima prašyti žalos atlyginimo, neretai sudarančio gana nemažą sumą. Be to, automobilių savininkams dėl prekinės vertės netekimo apskaičiavimo patariama kreiptis ne į draudėjus, o į nepriklausomus vertintojus.

 Aktualu naujų automobilių savininkams

 Nors šalyje įvyksta daug eismo įvykių, po kurių automobiliai atiduodami į servisų darbuotojų rankas, ne visi savininkai žino, kad gali gauti kompensaciją ne tik už draudiminį eismo įvykį, bet ir už transporto priemonės prekinės vertės netekimą. Ši kompensacija mažai žinoma Lietuvoje, bet Europoje egzistuoja jau seniai. Nežinojimą apie žalos atlyginimą nulemia ir gana senas šalies automobilių parkas, mat pagal galiojančią LR kelių transporto priemonių vertinimo instrukciją  automobilio prekinės vertės netekimas gali būti apskaičiuojamas tik lengviesiems M1 arba N1 kategorijos automobiliams iki 5 metų amžiaus. Vadinasi, apie prekinę vertę žinoti tikslinga tik tiems, kurie vairuoja naujus automobilius.

 Šiuo atveju į eismo įvykį patekęs ne senesnio nei 5 metų automobilio vairuotojas gali gauti papildomą atlygį už apgadintą transporto priemonę, kadangi daužtas automobilis praranda prekinę vertę, kurią turi tokia pat transporto priemonė, esanti rinkoje, bet neturinti jokių avarijos įrašų.

 Kompensacija – žymi

Prašyti kompensacijos verta, mat sumos susidaro pakankamai didelės, dažnai – net tūkstančiai eurų. Suma, kurią gali gauti automobilio savininkas, priklauso nuo transporto priemonės apgadinimo. Prekinės vertės netekimas apskaičiuojamas, atsižvelgiant į transporto priemonės apgadinimo pobūdį, remonto sudėtingumą, keičiamų ir dažomų dalių kiekį ir naudojantis specialia skaičiuokle. 

Ja remiantis, skaičiuojamos remontuojamos ir dažomos dalys. Jei lengvojo automobilio dalys buvo ne remontuojamos, o tik keičiamos, jos bus vertinamos kaip dažomos dalys. Didesnė kompensacija mokama už detalių remontą.

Svarbu žinoti, kad kompensacija skaičiuojama nuo automobilio vardinės vertės, t. y. vertintojas turi nustatyti būtent tokio automobilio su tokia pačia rida, būkle ir pan. rinkos vertę ir, ja remdamasis, skaičiuoti po 1 proc. už pirmą keičiamą dalį ir po 0,3 proc. už kiekvieną kitą. Vadinasi, jei dažomos trys detalės, iš viso kompensuojama 1,6 proc. nuo automobilio rinkos vertės. Jei kelerių metų amžiaus automobilio rinkos vertė yra 20 ar 30 tūkst. eurų, automobilio savininkas išties pajus ryškią naudą, gavęs papildomą žalos atlyginimą už transporto priemonės prekinės vertės netekimą.

Tiesa, tarkime, tą pačią vietą apgadinus kelis kartus stipriau, prekinės vertės netekimas gali būti padidėjęs arba gali ir nepakisti, į šį klausimą gali atsakyti tik kvalifikuotas transporto priemonių vertintojas.

Draudikas paslaugos nesiūlo

Už automobilio prekinės vertės netekimą atlyginti privalo kaltininko civilinės atsakomybės draudikas pagal automobilio savininko prašymą arba avarijos kaltininkai, tačiau praktika rodo, kad tikrai ne visi draudimo atstovai šią paslaugą pasiūlo automobilių savininkams, be to, ir žalą ne visada apskaičiuoja nešališkai. Todėl prekinės vertės netekimui apskaičiuoti patariama kreiptis į nepriklausomus transporto priemonių vertintojus, kurie pagal tam tikrus metodus apskaičiuoja vardinę automobilio rinkos vertę, o ne statistinio, kaip dažnai nutinka, kai vertinimo imasi draudimo bendrovės.

Automobilio dalių nuvertėjimas: kaip jis išskaičiuojamas atlyginant nuostolius po eismo įvykio?

Remontuojant eismo įvykyje nukentėjusią transporto priemonę ir keičiant jos detales naujomis originaliomis, draudimo bendrovė taiko dalių nusidėvėjimo išskaičiavimą. Tiesa, čia yra tam tikrų niuansų. Ką turėtų žinoti vairuotojai apie automobilio dalių nusidėvėjimą ir jo išskaičiavimą atlyginat nuostolius?

Kol patys nesusiduriame su tokiomis situacijomis, retai susimąstome, kaip reikėtų elgtis ir kokios remonto paslaugos mums priklauso patekus į eismo įvykį. Apsidraudus vairuotojų privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, kai jūsų automobilis apgadintas po eismo įvykio,  jį remontuojant turi būti keičiamos ir įvykio metu sugadintos dalys. Tiesa, jei draudžiatės Kasko, gali būti skirtingi draudimo sutarties variantai, tai yra, su automobilio dalių nuvertėjimo išskaita arba be, todėl prieš pasirašant Kasko draudimo sutartį derėtų atidžiai išstudijuoti ją ir pasirinkti tinkamą variantą.

Kartais kyla ginčų

Apskaičiuojant automobilio remonto sąmatą, į ją įtraukiami atliekami paruošimo ir remonto darbai, medžiagos bei keičiamos detalės. Automobilio dalių nuvertėjimas apskaičiuojamas atimant nusidėvėjimo normą iš naujų originalių dalių įsigijimo kainų. Remonto metu gali būti naudojamos tiek naudotos, tiek naujos originalios dalys, tačiau labai svarbus aspektas yra tas, kad naudotos dalys negali būti brangesnės, nei naujos originalios dalys, atėmus jų nuvertėjimą.

Čia specialistai pataria išlikti budriems, mat tam tikros klasės populiarių automobilių naudotos dalys pas naudotų dalių prekeivius (antrinėje rinkoje) kartais gali kainuoti brangiau, nei naujos originalios dalys oficialioje automobilio gamintojo atstovybėje. Tokiais atvejais automobilio savininkas patiria nuostolių, mat  draudikas įstatymiškai neprivalo padengti naudotos detalės, kuri yra brangesnė nei nauja originali dalis išskaičiavus nuvertėjimą, pirkimo kaštų. Automobilių servisas tuomet reikalauja transporto priemonės savininko savo lėšomis padengti detalės kainos perviršį. Dėl to kartais kyla konfliktų ir vairuotojai atsisako remonto autoservise.

Apskaičiuojama pagal reglamentuotą tvarką   

Automobilio dalių nuvertėjimo normos nesugalvoja nei draudikas, nei autoservisas. Dalių nuvertėjimas apskaičiuojamas pagal griežtai reglamentuotas taisykles, siekiant išvengti įvairių sukčiavimo atvejų.

Iki praėjusių metų rugsėjo mėnesio Lietuvoje galiojo Kelių transporto priemonių vertinimo instrukcija, Susisiekimo ir Finansų ministerijų priimta dar 2000-aisiais metais. Šioje instrukcijoje automobiliai buvo paskirstyti į klases, sugrupuoti pagal variklio tūrį, amžių ir atsižvelgiant į šiuos duomenis būdavo nustatomas dalių nuvertėjimo norma.

Tačiau nuo 2020-ųjų rugsėjo ši instrukcija nebegalioja, o automobilio dalių nuvertėjimas apskaičiuojamas pagal Kelių transporto priemonių taikymo tvarkos aprašą. Čia įvestas dar vienas svarbus kintamasis – automobilio rida.

Dalių nuvertėjimo apskaičiavimui dabar pasitelkiami IT sprendimai. Internetinėje svetainėje lvrdata.lt vairuotojai gali rasti skaičiuoklę, kurioje nuvertėjimą galima paprastai ir greitai apskaičiuoti įvedus automobilio pirmos registracijos datą, ridą ir nuvertėjimo nustatymo dieną. Ši skaičiuoklė veikia pagal nepriklausomų transporto priemonių vertintojų profesinės asociacijos Lietuvos vertintojų rūmų sukurtą algoritmą, atsižvelgiant į visos Lietuvos eksploatuojamo autoparko vidutinius rodiklius. Tiesa, ši paslauga mokama, kadangi jos aptarnavimas ir administravimas reikalauja lėšų.